måndag 21 juli 2008

Afasi & Filthy gör det snyggt, bra och landetlagom-rått

Afasi & Filthy gör det. Hiphop på svenska. Och de gör det just så, på svenska. Det är snyggt, välklätt, läckert, rått och uppkäftigt, men inte helt uppgivet. Det är som vanligt: botten mot toppen och kasta pil på de som sparkar. Det är gangstaspråk, umpagumpa, dunkadunka och sjukt okokt. Om "Jobb" kan göra det dåliga i vår värld lite bättre betvivlar jag tyvärr. Men kanske kan den ta oss ett steg i rätt riktning. Just nu struntar jag i det hele och väljer att njuta av vår svenska guldgrotta - den svenska hiphopen. För jag gillar den, som den är. Den må aldrig bli på riktigt, alltså helt hiphop på riktigt. Aldrig tillräckligt svår, pure, ärlig eller rå. Men den blir något eget. Den är snygg och skäms inte. Den handlar om livet och får många av oss att orka tugga på. Den är min uppväxt, framtid och tygkasse. Jag är stolt och gillar gunget. Kalla det vad du vill, jag kallar det svensk hiphop eller bara musik. 

Och så tycker dom mest att man bara klagar och gnäller
Vanliga människor utan plats i vårat vardagssamhälle
Men man ska väl inte klaga antar jag för vårt land är ju tryggt
Aldrig krig, knappt nån svält - men fan inget anställningsskydd!


Inga kommentarer: